About Me

My photo
"... Only in the remembrance of Allah can the heart find peace" (Surat ar-Ra'd: 28)

Saturday, September 21, 2013

128

aku : budak-budak sekarang masalah mereka bukan mereka bodoh,
tapi attitude mereka teruk... dalam kelas aku contoh yang terdekat

dia : hah, dimana-mana saja pun sekarang
pemuda-pemudi zaman sekarang memang attitude dasyat
aku: macam dekat uni aku, tak datang kelas, tak buat itu ini,
menipu sana sini, tapi exam tetap skor sbb pandai,
pandai menipu

dia: orang macam itu, they just care about themselves, kan?

aku: aku risau, jika nanti kalau mereka jadi ketua,
contohnya mereka y attitude teruk tu jadi doktor pakar,
atau jadi arkitek negara, engineer minyak,
tak ke meletup pelantar minyak nanti..

dia: apa yang kau risaukan?

aku: aku risaukan masyarakat,
orang yang tak bertanggunjawab dan tanpa rasa
 bersalah telah sia-siakan masa mereka,
aku rasa, mereka tak akan rasa bersalah untuk sia-siakan duit rakyat,
dan mungkin akan sia-siakan nyawa rakyat (doktor)

dia: tuhan mungkin tidak adil dengan kau dan kawan kau itu 
bila DIA bagi kawan-kawan kau  y dasyat tu
kelebihan berupa kepandaian,
tapi dia akan adil dengan orang lain....
DIA tidak akan "izinkan" mereka  menerima begitu banyak tanggunjawab 
hanya untuk disia-siakan.
:)

kau tak perlu pandai,
tak perlu kaya, tak perlu semua kelebihan-kelebihan
 kau hanya perlu ada kemahuan dan juga kesanggupan

 


No comments: